Yakın markaj: Marc Jacobs'un moda dünyasına bıraktığı 40 yıllık miras
Marc Jacobs’ın 40 sene boyunca moda sektörüne bıraktığı mirasa göz atıyoruz.
Gardıroplarınızı sahiplendiğini bildiğimiz marka Marc Jacobs, 2024 yılı itibariyle 40. yıldönümünü kutluyor. Y kuşağı kadınlarının birçoğunun ergenlik dönemlerinin arzu nesnesi parçalarının yaratıcısı Jacobs, her jenerasyonun moda anlayışında büyük etkiler bıraktı.
Tasarımcının sektöre girdiğinden bu yana moda endüstrisine attığı imzaları inceleyelim.
Üniversiteden yeni mezun olduktan sonra Marc Jacobs, büyükannesi ile birlikte kazak örmeye başlamıştı. Şu an 5 bin dolara satılan bu dikimlerin ilhamıyla, ilk Marc Jacobs defilesinde çok fazla kazak tasarımı görüyoruz.
1993 yılında Marc Jacobs, sokak stilini lüks yetişkin stiline dönüştürdüğü grunge bir koleksiyon yarattıktan sonra Perry Ellis’ten kovuldu. Aradan bir süre geçtikten sonra tasarımcılığa geri döndü ve bebek mavisi blazer’lar, saten mini şortlar, Mickey Mouse kulaklı elbiseler, kalp broşlu denim ceketler içeren iş kıyafetleri yarattı. İşten çıkarılmasına sebep olan grunge koleksiyondaki ürünleri ise 2018’de kendi adıyla yeniden piyasaya sürdü.
İkonik pembe kaban, Marc Jacobs 1998 bahar podyumunda hayatımıza girdi. Sonraki senelerde birçok markada bu tasarımın benzerini görsek de hiçbiri “o” olamadı.
Marc Jacobs’ın 2004 eylül ayında gerçekleşen defilesinin ön sırasını Jennifer Lopez, Winona Ryder, Natalie Portman, Kate Hudson, Liv Tyler, Mandy Moore, Christy Turlington, Mary Kate ve Ashley Olsen oluşturuyordu. Markanın popüler kültürün odağına gelmesinde bir dönüm noktası olan bu şov moda haftasının, hatta muhtemelen o senenin ünlü katılımı en fazla olan defilesiydi.
İsmini Kanadalı model Jessica Stam’den alan çanta, kapitone deriye ve bolca ses çıkaran zincirlere sahip oversized bir model. Bu tasarım Beyoncé tarafından da kullanıldığında popüler kültürde önemli bir noktaya ulaştı.
Günümüzde artık herhangi bir partide, etkinlikte veya davette elbise tercih eden erkekler görmek tamamen normal olsa da Marc Jacobs bunu yaptığında takvimler on iki sene öncesini gösteriyordu. 2012 Met Gala’da Jacobs kendi tasarımı olan siyah dantel bir elbise giymiş ve görünümünü markanın “pilgrim” topuklu ayakkabılarıyla tamamlamıştı.
Diet Coke’un kreatif direktörü olduktan birkaç ay sonra Marc Jacobs, markanın logosuna referans veren baskı tasarımını bir sweatshirt üzerinde podyuma taşıdı. Bir viktorya dönemi elbisesi ile eşleştirilen bu tasarım model Georgia May Jagger tarafından taşınmıştı.
Kadın Yürüyüşü’nün gerçekleşmesinden bir yıl önce, tasarımcılar Luella Bartley ve Katie Hillier kumaşlarda “solidarity” ve “choice” yazılı baskılar ve berelerde barış güvercini sembolü kullandılar. Feminist tutumun sahiplenildiği bu Marc by Marc Jacobs şovu bize, modayı sevmenin ve değişime bağlı kalmanın aynı sistem içinde var olabileceğini hatırlattı.
Popülerliğinin zirvesini yaşadığı dönemde Bella Hadid ve Emily in Paris’in Emily’si tarafından da kullanılan “Snapshot” modeli, gelip geçici bir trend olarak kalmadı. Yıllar geçtikçe zamansız bir aksesuar haline gelen bu klasik kamera çantası yorumu, hala daha sokak stilinin favorileri arasında.
Markanın 2019 ilkbahar koleksiyonunda yer alan 12.000 dolar değerindeki tüylü elbise hem Zendaya, hem Lizzo hem de Kylie Jenner tarafından giyilmişti. Hepsine oldukça yakışan bu tasarım, Marc Jacobs modasının beden ölçüleri veya boy uzunluğu ile sınırlı olmadığının kanıtıydı.
Pandeminin ardından Jacobs podyumlara yeni bir fikirle döndü. Kadınların enerjisini ve kıyafetlerin heykelsiliğini daha iyi yakalayabilmek için artık görüntüler artık yandan da çekilecekti.
Kreatif direktör Ava Nirui ile birlikte aslında 2020’de kurdukları dağıtım ağı “Heaven”, yıldızının parladığı dönemi 2023 yılında yaşadı. Olivia Rodrigo’nun 2021 MTV Video Müzik Ödülleri’nde tercih ettiği korseli mini elbiseleriyle popülerleşen Heaven tasarımlarını, yakın arkadaşı olan yönetmen Sofia Coppola’nın “The Virgin Suicides” filminde de gördük.