Selçuklu mimarisinden tasarıma
Güler Akdemir, tasarımlarına şekil veren Selçuklu’nun doğduğu topraklarda hayata gözlerini açmış bir tasarımcı. Kendisini bildiğinden beri çok yönlü kişiliğini pekiştiren Gabastet markasının kurucusu Güler Akdemir, reklamdan tutun halkla ilişkiler birimlerinde ve hatta bankada çalışmış, tüm bu alanların kendisini beslemesine izin vermiş. Hep aklında olan moda eğitimini tamamlayıp, hayallerindeki markası Gabastet'i kurmuş. Gabastet çok genç bir marka ancak detaylar onun ne kadar yükseleceği hakkında fikir veriyor.
Gabastet adı nereden çıktı? Markayı nasıl oluşturdunuz kısaca bahsedebilir misin?
Yaşam alanımızdaki her şey mükemmel bir geometri göstergesi. Spirali veren salyangoz kabuğu, eşkenar üçgeni gösteren bir kara sinek, mükemmel bir daire olma çabasındaki bir sabun köpüğü... Örnekler uzar gider. Uzun süredir nesnelere baktığımda o nesnenin kendisini değil geometrisini görüyorum ve nesneyi de kafamda ona göre şekillendiriyorum. Tüm bunlar da tasarımlarımın temelinin geometri olması gerektiğini gösteriyor ki tüm tasarımlarında da aynen bunu yapıyorum. Farklı olduğu kadar hiç kullanılmamış, denenmemiş ve kesinlikle özgün olmak adına özümüzden bizden de bir şeyler barındıran bir temel hazırlamalıydım ki işte tam bu noktada karşıma Selçuklu sanatı çıktı. Selçuklu desenlerinde tam bir düzen, uyum ve birlik niteliği vardır ki bu niteliği temsil eden şey geometridir. Hemen hemen tüm Selçuklu desenlerini inceledim. Mümkün her kaynağı araştırdım ve bu desenlerden yola çıkarak bu sanatı çanta ile buluşturmaya karar verdim. Çanta tasarımlarının çok büyük yüzdesi Selçuklu desenlerinden yola çıkarak hazırlanmıştır.
Geometrinin temel bilgilerini ortaya koyan Mısır kültürü mitolojisinden faydalanmak istedim. Bana en yakın en sıcak gelen mitolojik varlık ise kedi başlı, koruma, şifa, müzik ve neşe tanrıçası BASTET’ti. Mısır kedilerinin suratları çok belirgin geometrik hatlara sahiptir. Altıgen ve üçgenden oluşan bir suratı vardır. İşte, isim de logo da hazırdı. Fakat, markamın içinde gizli bir şekilde de olsa adımın olmasını istedim. Böylece GA ile BASTET birleşince ortaya GABASTET çıktı.
Kökleriniz ile tasarım dilinizin şekillendiğini düşünüyor musunuz?
Bana göre bu dünya üzerindeki en şanslı köklere sahip milletlerden biri de biziz. Çünkü medeniyetin beşiği Anadolu insanları olduğumuz kadar, içinde onlarca farklı kökeni barındıran kültürlerin de ev sahipliğini yaptık ve hala yapıyoruz. Bu kadar rengi bir arada bulunduran bir kültürün insanı olarak, tasarım dilim de aynı oranda renkli olabilecek kapasitede bana göre. Yani, rengarenk köklerden, rengarenk bir dil oluşturduğuma inanıyorum.
Türk kadınlarına hangi yönlerinizle hitap ettiğinizi düşünüyorsunuz?
Her şeyden önce tabii ki ülkemin kadınlarına hitap ediyorum lakin markamın özünde sadece belli bir kültürün kadınına seslenmek yok. Sanat ne kadar evrenselse çanta da bir kadın için o kadar evrensel bence. Kadınlar çantalarını ihtiyaç anında her şeyin içinde bulunduğu sihirli bir torba gibi kullanmak istiyor. Bu nedenle tasarımlarımda, tasarımın özünü bozmadan bu ihtiyaç ve talebe uygun iç gözler sunmaya çalışıyorum. Hafif ve ergonomik bir taşıma sunmanın yanında ayrıca çoklu kullanıma uygun tasarımlar çalışıyorum. Sırt çantasıyken, isterse elde ya da omuzda kullanabileceği ürünler de sunarak kadınlarımızın özgürlük ve konforu hissetmesini istiyorum.
Yeni sezon tasarımlarınızda nelere dikkat edeceksiniz? Bizi neler bekliyor.
Tasarımlarımda özellikle hafif ve ergonomik çantalar üzerinde çalışıyorum. Ayrıca, çok yönlü kullanıma ağırlık veriyorum. Kadınlarımızın tek bir çantayı istedikleri biçimde taşıyabilerek özgür hissetmelerini sağlamak istiyorum. Ve tabii ki kaçınılmaz olarak çok gözlü çantalar ile istedikleri her şeyi yanlarında taşıyabilecekleri alanlar sunmayı hedefliyorum. Ve elbette güvenlik de dikkat ettiğim özelliklerden. Son yılların trendine uygun olarak ise koleksiyonlarıma zaten eklemiş olduğum XL çantanın varyasyonları planlarım arasında.
Başarılı Uluslar arası ve yerli tasarımcılardan kimleri takip ediyorsunuz?
Çok sayıda tasarımcı takip ediyorum fakat özellikle japon tasarımcılara hayranım. Japonlar geometriyi moda da çok başarılı kullanıyorlar. Kirigami, origami gibi sanatları, moda ile çok başarılı kompozisyonluyorlar. Lakin çalışmalarımın araştırmalarımın temelinde belli bir tasarımcı yok. Geometrik formları kullanan her tür sanatçıyı takip ediyor, araştırıyorum. Sadece tasarımcı değil, geometrik formları kullanan her ressam, mimar benim takip alanımda. Bu nedenle belli bir isim vermem çok güç. Picasso'dan, Miro'ya, Dubuffet'den Kandinsky'e, Issey Miyake'den John Morris'e kadar her türlü sanatçı benim araştırma, öğrenme ve esinlenme kaynağım.
Ürünlerinize ulaşmak istesek?
Ürünlerime en kolay www.gabastet.com.tr'den ulaşabilirsiniz.