HOMMES

Başarıya giden yollar

Otomotiv sektörünün yeni rotasını oluşturuyoruz. Doğan Trend Otomotiv’de Otomobil Markalarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Tibet Soysal ile yeni bir dünyayı keşfediyoruz.

car vehicle transportation suit clothing overcoat coat wheel person tuxedo

20 yılı aşkın süredir otomotiv sektöründe satış, pazarlama ve satış sonrası bölümlerinde, yurt içi ve yurt dışında farklı pozisyonlarda görev alan, bu sene içerisinde de Doğan Trend Otomotiv ailesine katılarak Otomobil Markalarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı olarak görev yapan Tibet Soysal, İstanbul Teknik Üniversitesi Makina Fakültesi mezunu. Koç Üniversitesi’nde Executive MBA eğitimi de alan Soysal ile başarısına uzanan yolların üzerinden bir kez daha geçiyoruz.

Doğan Trend Otomotiv Grubu bünyesinde hangi markalar var?

Doğan Trend Otomotiv, 2020 yılında Doğan Grubu’nun otomotiv ve mobilite alanındaki şirket ve markalarını tek çatı altında toplamak üzere kuruldu. Otomobil, motosiklet ve deniz motorları üreticisi Suzuki, 90 yılı aşkın süredir İngiliz otomobilleri üreten MG, Vespa, Moto Guzzi, Aprilia ve Piaggio markalarından oluşan Piaggio Grubu, dünyanın en büyük scooter üreticilerinden motosiklet devi Kymco, Avrupa’nın elektrikli motosiklet lideri İspanyol Silence, yenilikçi teknoloji ile fark yaratan tasarımları birleştiren Wallbox şarj sistemleri ve uzmanlığını Hollanda tasarım ve mühendislik gücü ile birleştiren e-bisiklet markası Bimas’ın distribütörlüğünün dışında ayrıca, perakende satış noktalarımız ve kiralama hizmetimiz ile Doğan Trend Otomobilite, Türkiye’nin ilk ve tek ikinci el SUV alım/satım platformu Suvmarket ve ikinci el motosiklet alım/satım platformu Scootermarket markamız ile müşterilerimize hizmet veriyoruz.

Doğan Trend ile MG’nin yolları nasıl kesişti?

Hikaye nasıl başladı? Doğan Trend olarak büyüme hedefiyle yola çıktık, bünyemize farklı markalar katma arayışındayken MG bize ulaştı. Onlar tarafından başlatılan bir temas sonrası hikayemiz başladı.

Dünden bugüne MG’nin tarihinden kısaca bahsedebilir misiniz?

1924’te İngiltere’de William Morris ve Cecil Kimber tarafından yaratılan ve neredeyse 100 yaşında olan klasik İngiliz otomobilleri üreten MG’nin tarihi; rekorlar ödüller ve başarılarla dolu. 1933 yılında ilk hız rekorunu kırmasıyla başlayan bu yarış yolculuğu 1957’de dünya hız rekorunu kırmasıyla devam ediyor ve tam da bu sebepten performans odaklı ilk spor otomobil markası olmayı başarıyor. 1960’larda MGA ve MGB modelleri ile en iyi spor otomobil efsanelerinden ikisi oluyor.

Öyle efsaneleşiyor ki İngiltere Kraliyet Ailesi’nden Prens Charles’ın ilk otomobili, Britannica’nın “spor otomobil” tanımlarında dahi MG’yi görüyoruz. Özetle dünya hız rekorunu 43 kez kıran MG, dünyanın her yerinde hayran kitlesine sahip, tutku dolu, geçmişi ihtişamlı ve saygı duyulan bir marka olmasıyla öne çıkmıştır. Bu yarış ve rekorlarla dolu tarihinin yanında gelecek ile ilgili sürdürülebilir ve teknolojik vizyonunu da ortaya koymuş bir marka. Otomotiv pazarının geleneksel kurallarına meydan okuyan MG, asırlık mühendislik tecrübesini üstün EV (Elektrikli Araç) teknolojisi ile birleştirerek yüksek performanslı otomobiller üretiyor.

MG ile Türkiye’de birinci yılınızı geride bıraktınız. Bu kadar kısa bir sürede çok güzel projelere imza attınız. Bunlardan bahseder misiniz?

1 Ocak 2021 itibarıyla online bir basın toplantısı ile MG markasını Türkiye’ye duyurmuştuk. Yüzde 100 elektrikli modelimiz ZS EV lansmanını yaptığımız Mayıs 2021 tarihi itibarıyla iletişimlere başladık. Bu dönemde Türkiye’de elektrikli otomobil TV reklamı yapan ilk marka biz olduk ve Haziran itibarıyla ZS EV’lerimizin teslimatına başladık. Yola çıktığımız ilk günden beri, elektrikli otomobil dünyasını ulaşılabilir kılmayı hedefledik. Temmuz ayına geldiğimizde ayın en fazla satan elektrikli otomobili biz olmuştuk. Lansmanımızı yaptığımız tarihten bugüne iletişimdeki asıl amacımız, otomobil severlere MG’yi anlatmak, tanıtmak ve deneyimletmek oldu. Elektromobilite konusunda Türkiye’de en uzman ekibe sahip olduğumuzu rahatlıkla söyleyebilirim. Bu minvalde; iki senedir üst üste benzinli araçlara kapalı Büyükada Koşusu’nda öncü araç olduk, Türkiye’nin birçok bölgesinde test sürüş günleri düzenledik, sürdürülebilirlik odaklı pek çok marka ile iş ortaklıkları yaptık, sürdürülebilirlik vizyonumuzu daha iyi anlatabilmek için yüzde 100 elektrikli ZS EV gerçek müşterileri ile deneyim videoları çekip özellikle elektrikli araç sahibi olmak isteyen fakat akıllarında soru işareti bulunan kitleye teknolojimizden bahsettik. Ve iletişimi hiç kesmeden devam ettirdik. MG Ailesi olarak bir sene içerisinde, yetkili satış noktalarımız, servislerimiz, yeni modellerimiz ve en önemlisi bu aileye dahil olan MG sahipleri ile çok hızlı büyüdük; gururla söyleyebilirim ki bu büyüme daha da hızlanarak devam edecek. 2024 yılında markamızın 100’üncü yılını kutlayacağız. Türkiye genelinde de temsil noktalarımızı her geçen dönem daha da arttırarak müşterilerimizle, bayilerimizle, ürün gamımızla MG Ailesi olarak büyümeye devam ediyoruz. Bugün Türkiye’de elektrikli otomobil denince ilk akla gelen markalardan biri olmak da bizi gururlandırıyor ve doğru işler yaptığımızı teyit ediyor.

MG bir İngiliz markası, siz de ilk yılınızı kutlamak için İngiliz Konsolosluğu’nda harika bir etkinlik düzenlediniz. Nasıl bir geceydi, katılım nasıl oldu?

Evet, mayıs ayında İngiliz Konsolosluğu’nda gerçekleştirdiğimiz güzel bir etkinlikle bayilerimiz, müşterilerimiz, MG Türkiye çalışma arkadaşlarımız ve iş ortaklarımız ile birlikte tüm MG Ailesi olarak MG’nin Doğan Trend Otomotiv Çatısı altındaki ilk doğum gününü kutladık. Özellikle MG Ailesi olarak tüm bayi ağı, müşterilerimiz, iş ortaklarımız ve çalışma arkadaşlarımız ile birlikte olmak ve İngiltere’de doğan bir marka olarak İngiliz Konsolosluğu’nda bu geceyi düzenlemek oldukça heyecan vericiydi. MG Ailesi’nin her bir ferdinin, markanın bir sene içerisinde Türkiye’de bu kadar sevilmesi ve bilinmesine yaptığı katkı muazzam.

Önümüzdeki dönem planlarınız içinde neler var?

MG, Türkiye’de birinci yılını doldurdu. Neredeyse 100 yıllık bir geçmişi olan markamızın Türkiye’de bilinirliğini arttırmaya devam ederken, ulaşılabilir premium algısını da kuvvetlendireceğiz. MG deyince elektrifikasyonla eşleşmeyi önemsiyoruz. Yılın son çeyreğinde Yeni ZS EV lansmanımız için hazırlanıyoruz. Yaz sonu HS modelimizi de pazara sunarak, SUV’deki seçeneklerimizi arttıracağız.

Şu an Türkiye’de otomotiv sektörünü nasıl değerlendiriyorsunuz?

Otomotiv sektöründe çip krizinden dolayı başlayan ve üstüne ilaveten Rusya-Ukrayna savaşının getirdiği tedarik ve lojistik ile ilgili problemler devam ediyor. Bu sadece otomotiv ile ilgili bir konu da değil. Günün sonunda bu çok sofistike bir problem. O kadar kolay çözülebileceğini sanmıyorum, 2023’te de etkilerini göreceğimizi düşünüyorum.

Önümüzdeki dönem için dünya ve Türkiye ekonomisi ile otomotiv sektörüne dair beklentileriniz neler?

Ülkemizde dövizdeki hareket ve tüm dünyada var olan enflasyonist baskı ile karşı karşıyayız. Emtia fiyatlarında, bu kısıtlı madenlerde özellikle talep artışından kaynaklı artış var. Tüm üretim girdilerindeki artıştan ve ülkemizdeki kur hareketi sebepli, fiyatların artması bekleniyor. Dolayısıyla bu da insanların “Yatırım bakış açısıyla otomobil alalım, yarın daha pahalı olacak” düşüncelerini destekleyen bilgiler. Burada aslında piyasa en akıllı reaksiyonu veriyor. Bir otomotivci gözüyle baktığımızda; otomotiv likit bir unsur aslında, hızlı bir şekilde alıp satabilmeniz mümkün. Tabii çok kısa vadeli alıp satmak istiyorsanız bu riskli. Dolayısıyla ihtiyaçları sebebi ile otomobil alma talebi yaratan müşterilerimizin yanında, otomobili bir yatırım aracı olarak gören ve talep oluşturan bir kitle de gözlemliyoruz.

Sürdürülebilirlik günümüzün önemli konularının başında geliyor. Sizin de bünyenizde mobiliteye dair herkes için bir çözüm var. Mobil araçlarda fosil yakıtlı araçların yerini elektrikli araçlar almaya başladı. MG’nin elektrikli araçlar konusundaki çalışmalarından bahseder misiniz?

MG Türkiye’ye ZS EV ile güçlü bir giriş yaptı, son çeyrekte daha uzun menzilli olan yeni ZS EV’yi pazara sunmaya hedefliyoruz. Elektrikliden sonra SUV’de hibrit seçeneği de sunmaya başladık. Yıl sonunda Avrupa’dan sonra Türkiye’de de MG4 yeni elektrikli modelimiz de pazara sunmaya hazırlanıyoruz.

MG Türkiye pazarına elektrikli ve hibrit modellerle giriş yaptı. Elektrikli araç denildiğinde ilk akla gelen markalardan biri oldunuz. Bünyenizdeki elektrikli ve hibrit araç modellerinden bahsedebilir misiniz?

E-HS modelimiz hibrit olarak pazara sunduğumuz SUV, tek tuşla şehir içinde 50 km’ye kadar elektrikle gitme imkanı sunuyor. Konfor ve şehirde sessiz sürüş keyfi isteyen müşterilerimizin tercihi oluyor. 50 km kısa gözükebilir ancak şehir içi için yeterli. Ben de şahsen bu otomobili kullanıyorum ve şehir içinde uzun km yol almadığım için bir ay içinde evden işe sadece elektrikli şekilde benzin tüketmeden gidip gelebiliyorum.

Türkiye’de elektrikli araç sahibi olmanın avantajları ve dezavantajları neler?

Biz elektrikli araç satışlarımızda aynı zamanda distribütörü olduğumuz Wallbox markasının ev tipi şarj cihazını hediye ediyoruz. Evde ya da iş yerinde şarj ediyor olmak kullanım maliyetleri olarak çok avantajlı. Türkiye’de şarj alt yapısı günden güne gelişiyor. Birçok kişi aracını çok yoğun bir şekilde şehir içinde kullanıyor, bu kişiler için elektrikli araçlar bence en akıllı çözüm aslında. Diğer taraftan uzun bir şehirlerarası yolculuk yapacaksanız mutlaka bu yolculuğu hızlı şarj noktalarına göre planlamanız gerekiyor.

MG’nin mottosu “Recharge Yourself”. Peki Recharge Yourself sizin için ne ifade ediyor?

Biz “içindeki güç” olarak ifade ediyoruz. Pandemi bize iyi gelenleri yapmayı ve kendimize daha fazla özen göstermeyi öğretti. Bizim marka mottomuz da bunu destekliyor.

Seyahat etmeyi seviyorsunuz. Favori üç destinasyonunuz nereler?

Evet seviyorum, ailemle birlikte özellikle yaz aylarında yolculuğun sonunu denize bağlayabildiğimiz seyahatlerden keyif alıyorum. Yakınlığı sebebi ile Edremit Körfezi ve İzmir tarafı favori lokasyonlarım.

Kendinizi iyi hissetmek adına boş zamanlarınızda neler yaparsınız?

Boş zamanlarımda eşim ve oğlumla kaliteli vakit geçirmeyi seviyorum. Denize y akın olmaktan ve denizde vakit geçirmekten de keyif alıyorum. Bunun dışında teknolojik gelişmeleri takip edebildiğim yayınları okumaktan çok zevk alıyorum. Bilim kurgu kitapları okumak ve filmlerini izlemek de beni mutlu ediyor.

Röportaj SALİH DEVRİM

Tavsiye edilen içerikler