Be Well

Atıl kumaşlardan yeni çantalara

Upcycle dönüşüme kendini adamış ve máh-roc adındaki markasını kurmuş olan Roksan Sarfati’den sıfır atık mentalitesi ve markasının bu alandaki çalışmaları üzerine gerçekleştirdiğimiz içten söyleşimiz…
clothing apparel home decor

Günümüzde yükselen tüketim çılgınlığına karşı anlam kazanan dönüşümün moda dünyasındaki en büyük yansıması ise Upcycle dönüştürme. Upcycle dönüştürmeyi ise başarıyla temsil eden bir markayla sizleri tanıştırmak istiyoruz; máh-roc.

máh-roc nasıl doğdu? Roksan Sarfati kimdir?

Tekstil sektöründe iyi işler başarmış ve çok çalışmış farklı kültürlerden gelen bir ailenin kızıyım. Çocukluğum boyunca üretimin her aşamasını gördüm ve deneyimledim, bu da beni Moda Tasarım okumaya yöneltti. Üniversiteyi İtalya’da okudum. Mezun olduktan bir süre sonra Türkiye’ye döndüm. Döndükten sonra yaklaşık 6 sene boyunca tasarımcı olarak Türkiye’nin önde gelen fast fashion markalarında çalıştım. Fast fashion sektöründe aşırı tüketime karşı gelmem ile başladı her şey diyebilirim.

Sekörde çalışırken hem Türkiye’de hem de dünyanın birçok farklı ülkesinde üretim ve buna karşı aynı zamanda aşırıya kaçan tüketimi deneyimle fırsatım oldu. máh-roc 2016 tasarımcı olarak çalışırken atılan kumaşları toplamam ile doğdu. Atılan, istenmeyen, depolarda unutulan kumaşları toplamaya başladım ve zaman içinde biriktiler. Bu kumaşlara yeni bir hayat vermem gerektiğine inandığım noktada máh-roc kuruldu.

IMG_2902.jpg

Çantalarınız pratik olmalarıyla nam saldı. Tasarım dilinizi geliştirirken nelerden ilham alıyorsunuz?

máh-roc un hikayesi aslında göçebe toplulukların sürekli hareket halindeyken pratik olmaları gerekliliğinden geliyor. İhtiyacın olanı çantana at ve çık gibi. Çantalarımızın en önemli özellikleri atık kumaşlardan yapılması, hafif ve birden fazla şekilde kullanılabilmesi.

Karışık ve sürekli hareket eden bir aileden geliyorum. Çanta içinde çanta hayatımızın özeti. Tasarımların ortaya çıkışı bilinç altımın dışa vurumu :)

Küçük bir not máh-roc Afgan göçebeler Baloch’ların dilinde ay ve güneş demek.

 

Ürünleriniz unisex kullanım için de uygun gibi. Doğru mudur? Erkek kullanıcılarınız var mı?

Erkekleri daha ikna edemedik ama kesinlikle unisex kullanım için uygun. Az da olsa erkek kullanıcılarımız var.

 

Upcycle (Yukarı Dönüştürme) için neden mükemmel bir örneksiniz? Upcycle’ı bilmeyen okuyucularımıza biraz anlatabilir misiniz?

Up-cycle artık kullanılmayan bir malzemeyi değerlendirmek ve yeni bir şey üretmek. Olanı değiştirmek yeniden hayat vermek diyebiliriz.

 

Neden Upcycle? Temiz çevreye ve geleceğe nasıl katkısı olacağını düşünüyorsunuz?

Hayatımızda her şeyden çok fazla var. Gün geçtikçe daha çok tüketen bir toplum haline geliyoruz, bu da arz talep meselesine dönüşüyor. Tekstil alanında her kumaşın, ürünün üretimi çevreye tahminlerimizden çok daha fazla zarar veriyor. İnanılmaz bir su ve enerji gerektiren bir sektör. Bunu azaltmak için daha az üretime gitmeliyiz ve var olanı atmak yerine değerlendirmeliyiz.

 

Kullanıcılarınızı upcycle dönüştürmeye nasıl teşvik ediyorsunuz? Ürünleriniz ile birlikte nasıl bir bilgilendirme sunuyorsunuz?

Hikayemizi ve amacımız bir çok yerde paylaşıyoruz. Söyleşiler ve pop-up etkinlikler düzenliyoruz. Atık kumaş kullandığımızı söylemekten çekinmiyoruz, aksine bunun ne kadar güzel tasarımlara dönüştüğünün altını çiziyoruz. Etiketlerimizde özellikle tasarımlarımınız eco-friendly olduğunu anlatan bir bölümümüz var.

Çanta materyalleriniz oldukça çevre dostu. Çevreye duyarlı başka projeleriniz olacak mı?

Evet. Aralık ayından itibaren Sri Lanka’da hem lokal üretimi destekleyen markaların olacağı hem de sürdürülebilir tasarımları bir araya getirdiğimiz bir pop-up store açıyoruz. Sadece máh-roc değil aynı zamanda Türkiye’den sevdiğimiz lokal tasarımları dünyaya açacağımız bir yer olacak.

 

Sosyal medyayı oldukça aktif kullanıyorsunuz. Dijital dünyanın gücü hakkında ne düşünüyorsunuz?

Yaşadığımız dönemde maalesef telefonlarımıza bağımlıyız ve markamızı en iyi şekilde sosyal medyada yansıtabiliyoruz. Dijital dünyanın gücü sayesinde farklı kitlelere ulaşabiliyoruz. Aradığımız bir çok şeye ulaşım çok daha kolaylaştı. Negatif ve pozitif bir çok yanı var. Bütün olay bunu nasıl değerlendirmek istediğiniz ile alakalı.

1 / 5

Tags

Tavsiye edilen içerikler